2010. június 17., csütörtök

Ringatók, dalok, mondókák

Jön a tavasz, megy, a tél öreg mackó üldögél.
Kibújás bebújás ez a gondom sose más.
Ha kibújok, vacogok, ha bebújok, hortyogok
Ha kibújok, jót eszem, ha bebújok, éhezem.


Tölgyfa alatt róka ül, síppal, dobbal, egyedül
A sípjával rikkant, a dobjával dobbant


Hívjad, a hívjad a falovacskát ad neki ad a lovacskát
Jó laki attól hízik a zabtól
Lovacskám
Hívjad, a hívjad a kicsi kecs két
Ad neki ad neki a tejecskét
Jól lakik, ettől hízik a tejtől
Kicsi kecském


Fúja, szél a fákat letöri az ágat Reccs

Jöttem karikán, kicsi taligán
Három véka fülemüle énekel a fán
Kordé, kocogó taligakerék,
Három véka jókívánság áldjon meg az ég


Cicusa Matuska mit főztél?
Keverem a babocskát
Süttetem pampuskát
Ide raktam, oda raktam. Utoljára jó bekaptam
Ham, ham, ham


Gyermeket szembe ölbe vesszük, lassan megfogjuk a kezét
Hej, Gyula, Gyula, Gyula
Két kezel, a térdét ütögetjük
Szól a duda, duda, duda
Két kézzel a pocakját ütögetjük
Pest Buda, Buda, Buda
Tapsolunk a kezével
Pattogatott, kukorica

A gyereket az ölünkbe vesszük különböző irányba dülöngélünk, a sarkunk emelgetésével lovaglást utánozzuk:
Lassú imbolygás
Így mennek, így mennek a gyerekek
Jobra- balra dülöngélés
Így mennek, így mennek a betyárok
Lassú ügetés
Így mennek, így mennek a katonák
Gyors vágtatás
Így mennek, így mennek a huszárok
Kipp, kopp, kalapács, kicsi kovács mit csinálsz?
Sárga lovat patkolok, arany szeget szegelek.
Uccu, pajtás, kap fel rája úgyis te vagy a gazdája
.

Fut, szalad a pejkó, kergeti a Furkó,
Ne kergesd, te, Furkó, elszalad a pejkó!


De jó a dió! Fütyül a rigó
Vidám dala száll: élni, jaj de jó
Gyere, te, rigó, itt van a dió
Héjja ropogó, de jó a dió


A foglalkozáson körbe sétálva lépegettünk úgy mondtuk:
Erre kakas, erre tyúk, erre van a gyalogút
És a zsúpszra leguggoltunk.
Taréja, ha réja, ugorj a fazékba, zsupsz

Áspis, kerekes, útifüves, leveles, bíbola, bíbola, paccs-paccs-paccs." (A tenyerébe köröket rajzolok, paccs-paccs-ra beleütögetek.)

Borsót főztem,Jól megsóztam,Meg is paprikáztam,Ábele, bábele fuss.

"Hőc-hőc katona, ketten ülünk egy lóra, azon megyünk Budára, a budai vásárra. (lovagoltató)

"Ez elment vadászni, ez meglőtte, ez hazavitte, ez megsütötte, ez az iciri-piciri mind megette, megfájdult a hasa tőle!" (ujjacska számoló)

Egy, megérett a meggy,
Kettő, csipkebokor vessző,
Három, te leszel a párom,
Négy, megcsípett a légy,
Öt, érik a tök,
Hat, hasad a pad,
Hét, zsemlét süt a pék,
Nyolc, üres a polc,
Kilenc, kis Ferenc,
Tíz, tiszta víz.
Ha nem tiszta, vidd vissza, a kiscica megissza.


Lóga lába, lóga, nincsen semmi dóga, mert ha dóga vóna, a lába nem lógna." (Pelenkázáskor láblógató a pelenkázón.)

Zsipp-zsupp, kender zsupp, ha megázik, kidobjuk, zsupsz!" (Állva bölcsőtartásban megölelem, ringatom, zsupsz-ra egy nagyot fordulok, vagy meglendítem.)

Ciróka, maróka, mit főztél, kását, hova tetted, a pad alá, megette a pap macskája!" (cirógató)

"Csip-csip csóka, vak varjúcska, komámasszony kéreti a szekerét, nem adhatom oda, tyúkok ülnek rajta, hess-hess-hess!" (kézmozgató)

"Egy-kettő-három-négy, te kis baba, hová mégy, nem megyek én messzire, csak a falu végire." (Erre tornáztattam, mikor hasfájós volt kiskorában, ma már csak játékból.)

Hinta-palinta, régi dunna, kiskatona, ugorj a Tiszába." (Hintáztató, ha a baba már nagyobb, ülhet a lábfejünkre.)

"Kerekecske, dombocska, itt szalad a nyulacska. Fogjuk meg, fogjuk meg!" (A tenyerébe, vagy a mellkasára köröket rajzolok, majd a "nyulacska" - az ujjaim - az oldalához, hónaljához szalad.)

"Töröm, töröm a mákot, sütök vele kalácsot." (Ökölbe szorított kezét ütögetem az öklömmel.)

Hold-hold fényes lánc, két kapu zárja. Nyisd ki kapud, Gergely gazda, vámot adok rajta."

"Ess eső, ess, holnap délig ess, Zab szaporodjék, búza bokrosodjék, Az én hajam olyan legyen, mint a csikó farka, Még annál is hosszabb, Mint a Duna hossza."

"Tapsi-tapsi mamának, cukrot/cicit ad a babának." (tapsoltató)

Ültem ringó kis ladikon.Úszott három rózsaszirom:az egyik az anyué, a másik az apué. Harmadik enyém.

Somvirág, somvirág Aranysárga a világ Kakukkfű, kakukkszó Kirándulni volna jó!
Fűzfasípot faragni Fűzfa lóval lovazni Árkon-bokron által Háton hátizsákkal
menni-mendegélni Este hazatérni.


Egyél libám, egyél már, nézd a Nap is lement már.
Éjfél tájba', nyolc órára, Esti harangszóra.
Bim, bam, bom.


Mély erdőn ibolya virág, Elrejt jól a boróka ág
Minek is rejt az az ág, Gyere tágas a világ
Mély erdőn ibolya virág.


Cicuska-macuska, mit főztél Katuska?
Kevertem babocskát, sütöttem pampuskát,
Ideraktam-odaraktam,
Utoljára jól bekaptam: hamm!


Süti-süti pogácsát,
Apjának, anyjának, kedves kis bogarának.


Húzz-húzz engemet, Én is húzlak tégedet,
Amelyikünk elesik, Az lesz a legkisebbik.


Poros úton kocsi zörög, A kereke gyorsan pörög.
Sári néni vezeti, Aki látja, neveti.


- Hol jártál, báránykám?
- Zöld erdőben, asszonykám.
- Mit ettél, báránykám?
- Édes füvet, asszonykám.
- Mit ittál, báránykám?
- Forrásvizet, asszonykám.
- Ki vert meg, báránykám?
- Szomszéd legény, asszonykám.
- Sírtál-e, báránykám?
- Sírtam bíz' én, asszonykám.
- Hogy sírtál, báránykám?
- Ehem-behem, asszonykám.


Szélről legeljetek,
Fának ne menjetek,
Mert ha fának nekimentek,
Fejeteket beveritek.
Szilikút, szanyikút,
Szentandrási sobrikút.


Cickom, cickom, vagyon-e szép lányod?
Vagyon, vagyon, de mi haszna vagyon!
Add nekem azt!
Elkapom azt!
Szita, szita péntek,
Szerelem csütörtök, dob szerda.


Éliás, Tóbiás,
egy tál dödölle.
Ettél belőle.
Kertbe mentek a tyúkok,
mind megették a magot.


Volt nekem egy kecském, tudod-e?
Kertbe rekesztettem, tudod-e?
Megette a farkas, tudod-e?
Csak a szarvát hagyta, látod-e?


A tokaji szőlőhegyen két szál vessző,
Szél fújja, fújdogálja, harmat hajdogálja.
Hol a tyúknak a fia?
Talán mind felkapdosta.
Csűr ide, csűr oda,
Kass ki bárány, kass oda.


Érik a szőlő,hajlik a vessző,bodor a levele.
Két szegény legény szántani menne,de nincsen kenyere.
Van veres hagyma a tarisznyában,keserű magában.
Szolgalegénynek,hej, a szegénynek de kevés vacsora.


Gyí paci, paripa,
nem messze van Kanizsa,
odaérünk délre, libapecsenyére.


Ekete, pekete, cukota pé, Ábel, bábel dominé.
Csiszi á, csiszi bé, Csiszicsuszi kompodé.

2 megjegyzés:

  1. Nagyon jó kis mondókák! :)
    Most nagyon jól jöttek, mert amit kicsi ovis lánykám mond hiányosan, most már tudok neki segíteni. :)
    Köszönöm szépen!
    Üdvözlettel:
    Anikó

    VálaszTörlés
  2. Szia Anikó

    Mekkora a lánykád? Hátha tudok még segíteni versekbe, mert mi is a harmadikkal most kezdtük a kiscsoportot.
    Keresgess bátran
    Bea

    VálaszTörlés